Warning: Undefined array key "post_type" in /home/fhuozdowski/ftp/fhuozdowski/wp-content/themes/fhuozdowski/single.php on line 17

Jak należy konserwować konwojery łańcuchowe?

łańcuchy

Konwejery łańcuchowe, czyli przenośniki, dzięki którym transportować można elementy o dużych oraz nietypowych gabarytach, należy poddawać regularnej konserwacji. Jest to szereg czynności wykonywanych w różnych odstępach czasu, w celu zapewnienia optymalnej wydajność i tempa pracy oraz bezpieczeństwa obiektu produkcyjnego. Między innymi należy do nich sprawdzanie napięcia łańcucha, ustalenie stopnia jego zużycia, zabezpieczanie smarem oraz monitoring poziomu hałasu silnika. W naszym wpisie przedstawiamy wskazówki, dotyczące optymalnej konserwacji przenośników łańcuchowych. Zapraszamy do lektury.

Na czym polega konserwacja elementów konwojera łańcuchowego?

Jedną z czynności w konserwacji cięgna jest cotygodniowe monitorowanie stopnia napięcia, aby łatwo zauważyć subtelne zmiany. Istotne jest również przeprowadzenie oceny pod kątem oznak rdzewienia, rozciągnięcia, zaczepienia lub wypadnięcia łańcucha z gąsienicy. Codziennie należy usuwać nagromadzone zabrudzenia oraz sprawdzać napinacze układu napędowego i w razie potrzeby nasmarować koła napędowe.

Należy nasmarować łańcuch napędowy, aby zwiększyć wydajność przenośnika oraz wyeliminować nadmierne tarcie. W celu uniknięcia rdzewienia, warto stosować odpowiednie środki smarne, zalecane przez producenta. Warto mieć świadomość, że nie wystarczy po prostu nałożyć smar na tarcze łańcucha, ale również między wewnętrzną i zewnętrzną płytkę, powyżej punktu podziałowego. W przypadku systemów łańcuchowych wyposażonych w rolki należy go również nakładać między wewnętrzne płyty i rolki. Wówczas smar dotrze do powierzchni łożysk i ochroni je przed tarciem i zużyciem.

Jeśli smar nakładany jest ręcznie za pomocą oliwiarki, puszki lub pędzla, smarowanie powinno być wykonywane nie rzadziej niż co 8 godzin. W przypadku smarowania kroplowego oliwa dozowana jest przez smarownicę w ilości 5 do 20 kropel na minutę, zależnie od aktualnej prędkości przesuwu łańcucha.

Inny sposób nakładania smaru to metoda kąpielowa, polega na zanurzeniu części koła zębatego wraz z łańcuchem w zbiorniku  z oliwą. Zanurzenie to nie powinno przekraczać 0,6 do 1,3 cm, aby nie wydzieliło się ciepło, mogące zmienić właściwości substancji smarnej.

Należy regularnie przeprowadzać monitoring poziomu hałasu silnika. Poza tym sprawdzać i zapisywać jego temperaturę, a następnie ocenić ją w skali miesiąca. Ocenie poddawane są także śruby mocujące silnika. Przy stwierdzeniu poluzowania należy natychmiast śruby dokręcić. Zapewni to bezpieczeństwo przenośnika.

Niezwykle ważne jest poddanie ocenie stanu kół zębatych pod kątem zużycia, rutynowo 4 razy w roku. Warto mieć na uwadze fakt, że wszelkie wypaczone koła zębate mogą powodować wydłużenie łańcucha, co prowadzi do awarii całego przenośnika. Sprawdzany powinien być także poziom hałasu łożysk i reduktora oraz pomiary jego temperatury oraz poziomu oleju.  W ten sposób na bieżąco mogą być wychwycone wszelkie usterki i od razu usunięte.