Koła zębate

Znajdą u nas Państwo szeroki wybór kół zębatych dedykowanych łańcuchom stosowanym w systemach transportu podwieszanego i nie tylko. Koło przekładni jest niezbędnym elementem każdego układu łańcuchowego. Stosuje się je w różnych przekładniach, pojazdach, urządzeniach i maszynach. Ich prawidłowy dobór gwarantuje wykorzystanie w pełni możliwości całego układu napędowego. Elementy te muszą ponadto być wykonane z niezwykle wytrzymałej stali, odpornej na ścieranie, korozję i uszkodzenia mechaniczne.

Sprzedajemy:

  • koła zębate do łańcuchów rozbieralnych,
  • koła zębate do łańcuchów zgrzebłowych,
  • koła transportowe.

Koło zębate jest najważniejszą częścią każdej przekładni zębatej. Każde koło przekładni pracuje w jednym układzie z innym kołem, tarczą lub listwą modułową zębatą.

Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy przedstawią Państwu specyfikacje techniczne proponowanych produktów oraz doradzą w wyborze najodpowiedniejszych rozwiązań do maszyn i linii pracujących w zakładzie.

Jak zbudowane jest koło zębate?

Najprostsza budowa koła zębatego to wieniec zębaty i piasta. Osadzone jest ono na wale przez połączenie klinowe, na tulei stożkowej bądź rzadziej na wielowypuście. Koło przekładni cechują takie parametry jak:

  • ilość zębów,
  • moduł zęba/podziałka
  • średnice,
  • współczynniki korelacji i wierzchołka zęba,
  • wysokości parametrów zęba.

Działanie koła zębatego

Koła zębate obracają się w trakcie pracy. Jeśli mechanizm składa się z dwóch kół zębatych ułożonych obok siebie, zazębiają się i przenoszą moc z jednego na drugie. Koło zębate może też współpracować z tarczą bądź listwą modułową i to właśnie względem tych elementów przenosić napęd. Zespół koła przekładni i listwy pracuje na tzw. zębatce, gdzie ruch obrotowy koła zmieniany jest w posuwisty listwy modułowej lub odwrotnie.

Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy przedstawią Państwu specyfikacje techniczne proponowanych produktów oraz doradzą w wyborze najodpowiedniejszych rozwiązań do maszyn i linii pracujących w zakładzie.

Koło przekładni – materiał

Na dobór materiału, z którego wykonane jest koło przekładni, wpływa kilka czynników. Istotne jest to, czy siły działające na ten element mechanizmu są płynne i spokojne, czy raczej uderzeniowe. Ważne jest również to, z jakim rodzajem mechanizmu mamy do czynienia. Należy bowiem pamiętać, że innych kół przekładni używa się w przemyśle lotniczym, jeszcze innych w samochodowym, czy okrętowym. Czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy doborze materiału, jest także wielkość przestrzeni, w której montowane jest koło przekładni.

Parametrem, który najlepiej oddaje fakt, czy koło przekładni sprawdzi się w konkretnym mechanizmie, czy raczej nie, jest udarność metalu. Udarność to zdolność na znoszenie nagłych i skokowych sił. Właśnie dlatego w maszynach, których charakter pracy cechuje się zmienną wielkością obciążeń, stosuje się metale o dużej ciągliwości, a zatem takie, które nie są kruche. Aby materiał wykorzystywany do produkcji kół spełniał stawiane przed nim warunki, musi najpierw przejść odpowiednią obróbkę. Z tego też względu stale i żeliwa poddawane są działaniu temperatur oraz konkretnych procesów chemicznych.

W produkcji kół do przekładni stosuje się stal węglową, stale stopowe oraz żeliwa czarne, czarne perlityczne i sferoidalne niestopowe.