Warning: Undefined array key "post_type" in /home/fhuozdowski/ftp/fhuozdowski/wp-content/themes/fhuozdowski/single.php on line 17

Jak dobrać odpowiednie koło pasowe?

Przekładnie cięgnowe to rozwiązania, które są chętnie stosowane w maszynach, wszelkiego rodzaju urządzeniach oraz pojazdach ze względu na swoje zalety – niewielką masę, małe rozmiary, cichą pracę i dobrą trwałość. W przypadku konstrukcji wykorzystujących pasy napędowe do ich sprawnego działania niezbędne będą jednak odpowiednie koła pasowe – napędzane oraz bierne. Przekonajmy się, jakie są ich rodzaje i zobaczmy, czym należy się kierować przy ich wyborze.

Koła pasowe do pasów płaskich

W przypadku pasów płaskich koła pasowe działają za sprawą sprzężenia ciernego między powierzchnią obwodu koła a wewnętrzną stroną pasa. Najistotniejszymi parametrami kół tego rodzaju będzie ich średnica oraz szerokość. Ważny będzie również profil – w wielu przypadkach powierzchnia koła zmienia swoją geometrię i w środkowej części ma nieco większy obwód niż na krawędziach, co zapobiega zsuwaniu się pasa. Istotna będzie też średnica wałka służącego do osadzenia koła.

Koła pasowe do pasów klinowych

Koła pasowe przeznaczone do użytku z pasami klinowymi muszą mieć odpowiednią geometrię rowka. Liczyć będzie się typ profilu – SPZ, SPA, SPB czy SPC. Możliwe jest także przeprowadzenie pomiarów geometrii wymienianego koła – średnicy podziałowej koła, a także kąta zarysu rowka. Niezbędne będzie też określenie szerokości wieńca, wysokości rowka ponad linię podziałową oraz głębokości rowka. Równie ważne okaże się podanie czy koło ma współpracować z pasem jedno- czy wieloklinowym. Kluczowe będą także parametry związane ze średnicą i szerokością koła oraz sposobem jego osadzenia.

Koła pasowe do pasów uzębionych

Najważniejszą kwestią jest w takim przypadku określenie kształtu i ilości zębów oraz ich podziałki – calowej w przypadku zębów MXL, XL, L, H lub HX albo metrycznej przy zębach AT, T i HDT. Istotna będzie również szerokość pasa. Duże znaczenie ma też materiał, z jakiego ma być wykonane koło – poza stalą stosuje się aluminium, tworzywo sztuczne i żeliwo. Poza szerokością koła i średnicą oraz wymiarami wałka liczyć się będzie obecność tarcz brzegowych.